Wednesday, March 2, 2011

Miskin Ke Kita Ni..?

Salam untuk semua..

Dalam zaman yang mana setiap saat kedudukan dan wang ringgit menjadi bahan ukuran, saya sering bertanya pada diri sendiri, miskin ke saya ni? Saya takut menjadi miskin.. Sungguh takut..

Saya takut bila saya menjadi miskin dengan ilmu, kerana tanpa ilmu saya umpama sampan yang hanya tunggu masa untuk dihanyutkan ke laut..

Saya takut menjadi miskin nurani, tak boleh membezakan yang baik dan yang buruk.. Bila kita miskin hati nurani, sering kali kita khilaf dalam membuat perhitungan..

Saya takut miskin dengan kasih sayang.. Alhamdulillah setakat ni, saya masih kaya dengan kasih sayang. Sama ada sesama manusia, binatang ataupun tumbuh-tumbuhan.. Cuma di antara binatang, ada antaranya yang saya memang tak suka, tapi saya belum tergamak untuk membunuh..

Saya takut miskin dengan senyuman, kerana senyuman adalah pengubat lara, dan saya percaya senyuman adalah sedekah terbaik tanpa ada rasa berhutang budi..

Dan yang paling saya takutkan bila saya miskin dengan amal.. Oh, saya masih belum bersedia menghadap DIA kerana amal yang masih tidak seberapa, sering kali khilaf dalam melakukan tanggungjawab.. Dan moga DIA masih memberikan saya ruang dan kesempatan untuk tidak leka dalam tanggungjawab saya..

Kerna bila datang malaikat yang mencabut nyawa, tidak dia datang lewat seminit atau cepat seminit.. Dan moga bila saat itu datang, saya benar-benar bersedia..
Share:

0 comments: