About Me

My photo
Daughter, Sister, Wife, Mother

Friday, October 15, 2010

Untuk Ummi Sayang..

Selamat hari lahir ummi,
Pagi-pagi lagi tadi ummi talifon, masa tu along baru sampai sekolah,
Along pelik bila ummi talifon pagi-pagi macam tu,
Sebab selalunya ummi akan talifon malam,
Along memang tak teringat langsung yang hari ni hari lahir ummi,
Sampailah bila along menulis tarikh kat dalam kelas baru perasan hari ni 15.10..
Hari ni ummi genap 44 tahun..
Cepat-cepat along pergi ke 7 Eleven untuk topup..
Bila along cakap "Happy Birthday Ummi"..
Ummi cuma ketawa je..

Selamat hari lahir ummi,
22 tahun sebelum ni ummi lahirkan along dengan harapan along dapat jadi anak yang berguna satu hari nanti,
Dan sekarang ni, cuma ummi je yang boleh menilai, berguna ke along sekarang..

Selamat hari lahir ummi,
Ingat tak masa along masuk sekolah tadika dulu?
Bila along pergi sekolah naik basikal, balik jalan kaki sebab ikut kawan-kawan?
Ummi marah sangat sebab tinggalkan basikal kat sekolah sebab ummi takut hilang.
Masa tu along tak tahu susahnya nak dapatkan basikal tu, sebab waktu tu semua yang along minta mesti abbi tunaikan..

Selamat hari lahir ummi,
Bila along masuk darjah 1 dulu, abbi belikan along basikal,
Sama dengan kak long Dijah supaya kami dapat ke sekolah sama-sama,
Tapi apa yang jadi bila dapat basikal langkah along lagi jauh,
Ke hujung taman along main, sampai maghrib baru balik..
Ingat tak along mesti masuk ikut belakang sebab dah tahu mesti ummi tunggu dengan tali pinggang?

Selamat hari lahir ummi,
Ingat lagi tak waktu ummi excident masa bawa along pergi bandar naik motor dulu?
Semata-mata nak pergi beli buku ANTONIM dan SINONIM untuk ulangkaji..
Orang tu yang salah tapi dia cakap ummi salah. Along tahu ummi pun takut dan terkejut bila dia langgar kita dari belakang..
Kalau ummi tak pergi bandar hari tu sama-sama mesti kita tak excident kan?

Selamat hari lahir ummi,
Ingat lagi tak masa along nak ambil UPSR dulu,
Seminggu ummi berpuasa nazar waktu along periksa,
Dan berbulan-bulan ummi bising suruh along belajar, belajar, belajar..
Along dapat 4A 1B..
Along tahu ummi sedih waktu tu, sebab along dapat 5A untuk percubaan sekolah, daerah dan negeri..
Along sendiri sedih tapi along buat biasa je..

Selamat hari lahir ummi,
Bila along nak masuk MRSM, abbi tak bagi along pergi sebab suruh along habiskan sekolah agama.
Waktu tu along marah sangat sebab along rasa along dah pun buat paling baik kenapa abbi tak bagi along masuk sekolah asrama..

Selamat hari lahir ummi,
Ingat tak waktu nak PMR ummi marah-marah suruh along belajar tapi along sebok dengan sakteboard?
Tiap-tiap petang ke skate park..
Dan akhirnya apa yang ummi bebelkan tu jadi kenyataan bila PMR along cuma dapat cukup-cukup makan, 4A 4B..

Selamat hari lahir ummi,
Ingat tak setiap pagi along mesti mintak ummi sedia kan sarapan sebelum ke sekolah?
Sampai tingkatan 5 along masih bawa bekal ke sekolah..
Bekal yang along bawa tu tak pernah pun sampai waktu rehat sebab sampai je sekolah along terus makan..
Ummi ingat tak along cerita dulu, along kedekut sangat bila orang nak makan bekal?
Sebab bagi along, ummi susah payah buatkan bekal untuk along,
Kenapa mak orang lain tak bersusah payah pun untuk anak dia..

Selamat hari lahir ummi,
Ingat tak bila along nak SPM, along selalu tidur rumah Jaja?
Ummi selalu marah sebab ummi cakap, Jaja anak orang kaya..
Tapi Ummi, dalam banya-banyak kawan yang along ada, sampai sekarang Jaja je yang masih berhubung..

Selamat hari lahir ummi,
Semoga hari ulang tahun kelahiran tahun ni memberikan ummi 1001 kebahagiaan,
Ummi batuk-batuk bila along talifon tadi,
Semoga ummi cepat baik batuk..
Along sayang ummi,
Walaupun ummi suka bising..
Ummi tetap ummi..
Along sayang ummi..

No comments: