Sunday, August 21, 2011

Mak Tak Boleh Masuk Ye, Ini Prosedur..

Salam!

Heheh.. Dah berhari kan blog ni tak berupdate. Tu la sekarang sibuk dengan persiapan raya.. Ermm.. Oh ye, tajuk entri kali ni.. Kalau sesiapa yang selalu berurusan dengan hospital pluss dengan anak kecil pastinya akan selalu dengar ayat ni..

Saya masih ingat kali pertama saya dengar ayat ni di sebuah hospital kerajaan di kampung sewaktu Naveed dalam pantang, dan harus ambil darah untuk tahu kedudukan jaundis.. Jauh di lubuk hati saya tertanya-tanya, kenapa sampai tak boleh tengok ye? Jadi saya ambil kesempatan tengok juga, biasalah kan emak degil.. Heheh.. Ya Allah, baru saya tahu kenapa mereka tak benarkan ibu melihat, sebab air mata saya menitis bila tengok tangan kecil itu di tekan-tekan untuk di ambil darah. Sungguh, saya tak sunggup..

Kali ke-2 saya dengar ayat yang sama ketika Naveed masuk wad tempoh hari, tapi saya dengan selamba cakap dengan doktor tu, " Takpe doktor, saya dah tahu prosedur nya, boleh teruskan.. " Tapi doktor tu cakap juga, " Takpe lah puan, biar saya buat kerja saya dulu ye.." Dan malas nak bertekak panjang dengan doktor tu, saya akur dan keluar..

Tapi saya di anugerah kan oleh Allah seorang anak yang kuat, tak menangis sikit pun.. Malah masa dia baby pun, dia sangat senang di jaga. Dan bila keluar dari bilik mengambil darah, doktor tu tersenyum dan cakap, "Hebat hero ni.. Satu suara pun tak keluar.. "

Tapi hakikat yang kita tak boleh lari, bila saya kita bergelar IBU, kita akan jadi OVERPROTECTED. Entahlah, saya tak tahu orang lain, tapi yang saya tahu, saya sebegitu. Sedangkan saya sangat easy going person, tapi bila ianya melibatkan hal anak, saya akan jadi sangat terlebih menjaga.

Dan perasan atau tidak, kita ibu-ibu ni akan jadi fussy. Ini tak kena, itu tak boleh, itu tak payah.. Oh! Encik Hubby selalu cakap, "Yang, anak awak baru seorang awak dah kalut macam ni.." Hehehe.. Tapi itulah ibu kan..
Share:

0 comments: