Friday, August 27, 2010

Hugger And Kisser

Salam..

Herm,tentang entry terbaru ni jangan la salah faham pula ye..

Ibu-ibu yang ada kat luar sana, sebenarnya saya membuka topik ni untuk kita sama-sama berkongsi pendapat.

Adakah anak anda salah seorang daripadanya? Kerana anak saya adalah salah seorang darinya. Dia seorang hugger and also a kisser. Ada orang beritahu saya ianya berkaitan rapat dengan cara ibu bapa membesarkan anak. Saya secara peribadi merasakan jika seseorang kanak-kanak itu adalah hugger dan kisser, dia adalah kanak-kanak penyayang. Selama bertahun-tahun saya melibatkan diri dengan kanak-kanak, melihat perkembangan mereka juga sekarang menjadi seorang ibu, saya tak rasa adlah satu kesalahan jika anak kita seorang hugger atau kisser.

Sebagai contoh, anak saya Naveed, pagi kebiasaannya papa nya akan hantarkan dia ke rumah pengasuh dan waktu saya keluar rumah dia masih lagi tidur, tengahari bila saya balik, bila jumpa dia perkara pertama yang dia akan buat adalah memeluk saya sekuat hati dan mencium saya, seolah-olah dah lama x jumpa. Naveeed akan menunjukkan penghargaannya melalui perbuatan dan kadang2 ada yang tegur saya tak patut didik dia dengan cara begitu. Saya cuba menjadu ibu terbaik yang satu hari nanti Naveed boleh rasakan saya adalah kawan baiknya.

Saya terbaca satu blog yang mengatakan amat payah untuk kita mendengar ucapan terima kasih dari kanak-kanak yang berusia 3 tahun kebawah. Dan saya boleh berbangga kerana dengan didikan saya, anak saya tak pernah lupa untuk ucapkan terima kasih untuk semua yang kami lakukan pada dia, baik buatkan susu,mahupun pakaikan dia baju, kerana wajib selepas itu saya dihadiahkan ciuman dan pelukan serta ucapan terima kasih.

Saya percaya setiap ibu mahukan yang terbaik untuk anak mereka tetapi saya rasakan tidak adil untuk kamu munuduh cara didikan seseorang itu tidak bagus,hanya kerana kamu tak pernah mencubanya dan melihat hasilnya dari dekat.

Saya juga tak pernah mendabik dada mengatakan bahawa didikan saya kepada naveed adalah yang terbaik kerana satu hari nanti saya juga memberiahu naveed bukan semua orang dia boleh peluk dan cium. Cuma buat masa ni biarlah dia belajar cara untuk meluahkan penghargaannya melalui pelukan dan ciuman.
Share:

0 comments: