Thursday, August 26, 2010

Breastfeed Ohh Breastfeed..

Salam.

Kali ni saya rasa terpanggil untuk mengisi entry tentang breastfeeding. Walaupun hero saya, Naveed dah pun tamat tempoh breastfeeding, tapi rasanya masih belum terlambat untuk saya berkongsi pengalaman yang sama. Sewaktu saya melahirkan Naveed, saya memang dah berniat untuk menyusukan dia, sebaik lahir. Dan Naveed,selepas lahir tidak sampai pun setengah jam pertama,dia dah pandai melekap dengan betul untuk menyusu. Dan hari kedua adalah hari yang mencabar kerana nipples sudah membengkak,tapi saya gagahkan juga untuk menyusukan Naveed. Saya pun tak tahu kenapa saya begiitu berazam untuk menyusukan Naveed, tapi apa yang pasti saya yakin hak seorang anak selepas dilahirkan adalah susu ibunya dan nama yang baik untuknya. Dan kami memilih untuk menamakan Naveed, Ahmad Naveed Ali Danial. Walaupun secara praktikalnya nama Naveed tak memberi satu gabungan ayat, tapi setiap satu daripada namanya ada maksud. Dan sekarang, kedua-dua belah keluarga neneknya, memanggil Naveed dengan panggilan yang berlainan.

AHMAD - YANG TERPUJI
NAVEED - BERITA GEMBIRA
ALI - YANG TINGGI
DANIAL - NAMA NABI

Naveed beruntung kerana disebelah saya, dialah cucu sulung,cicit sulung dan cuit sulung. Saya lahir dalam kalangan 3 beradik yang semuanya perempuan, jadi Naveed membuka lembaran baru dalam hidup keluarga saya dan seperti namanya, dia membawa berita gembira.

Oh cerita tentang breastfeeding tadi, saya juga mengadakan sesi pumping, tapi saya bertuah kerana hanya perlu meninggalkan Naveed separuh hari sahaja di rumah pengasuh. Jadi saya tak perlukan begitu banyak stok susu. Tapi sampai sekarang saya masih rindukan perrasaan sero ok menyusukan anak tu. Dan doa saya agar adik-adik Naveed yang bakal menyusul akan masih dapat menyusu secara ekslusif.
Share:

0 comments: