Sunday, February 5, 2012

Mengajar Anak Tentang Maksud Diskriminasi..

Salam! ;)

How was everyone's holiday? Ok ke? So far saya dan family in law di kampung mak mertua di Sepang, bersihkan kebun. Tapi saya hantarkan Encik Suami sebagai wakil. Saya dan Tuan Kecik ni duduk dalam pondok je. Hehehe.. ;)

Sejak Naveed bersekolah ni banyak soalan yang dia tanya menjangkaui apa yang saya fikirkan. Baru-baru ni dia bertanya pada saya beberapa soalan tentang "Orang Hitam"

Naveed : Mama, orang hitam tu jahat ke?
Saya : Sapa orang hitam?
Naveed : Selalu abang nampak orang hitam jalan-jalan tu, orang jahat ke?
Saya : Kenapa abang cakap dia jahat pulak?
Naveed : (diam aje)
Saya : Tak baik kita cakap orang jahat, kita kena kenal dia dulu, baru kita tahu dia baik ke jahat..
Naveed : Ok mama

Oh anak, siapa ajar kamu jahat dan baik tu melihat warna kulit, kalau sebegitu mudah, senang kita tak perlu kenal mengenal satu antara lain, tapi seawal usia dia, mungkin dia sendiri tak faham apa yang dia mahu tanya dan percaya. Tapi sekurang-kurangnya saya dah bagitahu pada dia "kita tak boleh ukur baik dan jahat nya seseorang berdasarkan warna kulit"

;)
Share:

3 comments:

nqr said...

betul la.sama dgn anak masak kecik dulu.dia pikir org yg kulit gelap ni jahat. pastu i bg cth.. abis tu atuk tu jahat ke? hahahaa. sbb atuk dia gelap..pandai lak jawab.. itu atukkkk ni org lainnn

Mama Naveed said...

Nqr : tu la kan,xtau dari mana die tahu benda macam tu, hehehe.. Heheheh.. Nasib baik la atok die x gelap kalau tak, boleh jugak bagi contoh macam tu.. Hehehe ;D, by the way, salam kenal ;)

fara anak abah said...

jom join?=) http://declosette.blogspot.com/2012/02/1st-giveawayshare-and-win.html